måndag 15 oktober 2012

Omsydd tröja

För ett bra tag sedan sydde jag en tröja efter mönster från Stoff och Stil i skön viscosejersey. Jag använde den en gång men var inte nöjd så den blev undanlagd i "ändrahögen". I lördags köpte jag annan färg på sytråden till overlocken och trädde om maskinen igen - för att lära mig. Eftersom jag nu har blå tråd i maskinen så tog jag fram tröjan och sydde om den till ett linne. Jag använde vikresår i ärmhålet. Jag kortade också av den några cm. Jag gillar halsringningen för den gör att det blir mer liv i det enfärgade tyget.

 
 

När jag hängde in den i garderoben såg jag fler saker som bara legat där och inte använts. Ett linne med fastsydd bhdel som jag inte tycker om blev ändrad så tillvida att jag klippte bort bhdelen och tog en bred spets från ett annat linne som jag inte heller inte använt och sydde på i nederkant. Av två oanvända linnen fick jag ett småfräckt linne som jag garanterat kommer att använda.

Tack vare att overlocken står på ett extrabord i vardagsrummet och att jag har min symaskin stående under ett annat så är det enkelt att sy några sömmar. Får bara se hur länge övriga familjen orkar med att jag har det stående så. Nästa sak jag tänkt införskaffa mig är en provdocka (jag har ju snart födelsedag). Jag tycker det är jobbigt att hålla på att ta av och på kläderna och ser ju inte heller riktigt hur plagget sitter. Jag måste bara få iordning rummet i källaren som jag ska ha som syrum för jag har inte plats med en provdocka också i vardagsrummet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar